Fiatalság figyelme

A fiatalok figyelmét úgy lehet lekötni, hogy először meghallgatjuk őket. Mondják, el mit szeretnének. Mi hiányzik az életükből. Sokaknak a figyelem. Ha gördeszkázni szeretne, akkor segítsünk nekik! Körítsük kultúrával. Ha építenek egy pályát maguknak, vagy kijelölnek, nézzük meg őket! Beszéljünk velük! Kérdezzük, meg mit éreznek, amikor egy ugrás sikerül! Ha elmondják, már kommunikálunk velük. Ha elmondja, én azt válaszolom nekik. Láttátok Einsteinről szóló vígjátékot? Amikor kilőtte a magasba magát, hogy megtapasztalja milyen a gravitáció. Másképp nem jöhetett rá, hogy földet ér. Fent nem maradt. A lényeg az, hogy figyeljenek rájuk, amíg ők ezt szeretnék. Van, akik közöttük nagyon jó tanuló, viszont csak azért nem érvényesül az iskolában, mert bő nadrágban, gördeszkával jelenik meg. És gördeszkát rajzol a szünetben a füzetébe. Adjunk lehetőséget, hogy ne a füzete szélére rajzolja! Lehet, belőle lesz Európa legjobb grafikusa. Az érdeklődését tereljük ebbe az irányba! Számtalan példa lehet még. De ehhez az kell, hogy meghallgassuk őket.

Nehezen tanul? Segítsünk neki. Lehet, hogy a szisztémája elavult, vagy nincs is.

Lehet, ha adunk neki egy film felvételt, mindjárt rájön a nyitjára. Persze van, amihez le kell ülni, és bemagolni. De ha már érti, hogy miért teszi, mi mit jelent, akkor már nyert ügye van. A jegye így átvitt értelemben 3-ról indul, és nem 1-ről. Fél siker. A siker ízére pedig tanulással válaszol, mert újra át szeretné élni a siker élményét. Ha ezek után újra kedvét veszti, akkor elvesztettük a kontaktust vele, vagy megsérült. “Eddig ez miért nem sikerült?” Zeng a kérdés a pedagógus szájából. E helyett inkább mondják ezt! “Örülök a sikerednek. Szeretnék ilyen sikert látni a következő alkalommal is más megközelítésből, új sikert elkönyvelve. Büszke vagyok rád, hogy sikerült.”

Ez a pedagógus sikere is. Két mondat sorsdöntő lehet. Előfordulhat, hogy egy sorsot is eldönthet. Nálam sikerült.

Pliha Jácint