Táplálkozás

Helyes táplálkozás – 10 lépésben

Az egészséges táplálkozás sosem lehet egyoldalú, hiszen szervezetünknek számos vitaminra, aminosavra, nyomelemre, zsírsavra van szüksége. Összegyűjtöttünk 10 jó tanácsot, hogy mi mindent kell étrendünkbe iktatni ahhoz, hogy egészségesen éljünk. Tisztában kell lenni vele, hogy van aki korlátozott körülményekkel éli minden napjait, de törekedni kell, akkor is a lehetőségekhez mérten, hogy a szervezet megkapja azt, amitől egészséges és erős marad. Szükség  esetén egy jó táplálék kiegészítő sokat segít anyagilag is és az egészség megőrzésében is.

alapkep

  1. Használjunk olívaolajat, mely tele van telítetlen zsírsavakkal! Ezzel kíméli a szívet. A szójából, bogáncsból, valamit búza- vagy kukoricacsírából készült növényi olajok sem hiányozhatnak a konyhából, ezek ugyanis rengeteg “szívbarát” omega-3 zsírsavat tartalmaznak.
  1. Egy héten egyszer fogyasszon tengeri halat, amely bőséggel tartalmaz omega-3 zsírsavat, amit az emberi szervezet nem képes előállítani, noha szükségünk van rá.
  1. A spenótban, a paradicsomban, és a salátában csakúgy, mint a májban vagy a gabonafélékben rengeteg folsav van, mely véd a szív- és érrendszeri ártalmaktól.
  1. A tejtermékek, a zöld gyümölcsök és az ásványvíz gazdagok kalciumban, mely erősíti a fogakat és a csontokat, valamint véd a csontritkulás ellen.
  1. A C-vitamin emberi szervezetre gyakorolt jótékony hatását nem kell különösebben részletezni, ám azért is fontos, mert elősegíti a kalcium beépülését, felszívódását. Jó “lelőhelyek”: a paprika, a citrusfélék, a homoktövis, a csipke, a leveles káposzta.
  1. Ha Ön ki van téve a környezeti ártalmaknak, stressznek vagy bármilyen fertőzésveszélynek, egyen sok gyümölcsöt! Az A- (beleértve a béta-karotint), C- és E-vitaminok semlegesítik az anyagcsere folyamatok során keletkező káros anyagokat.
  1. Érdemes előnyben részesíteni a természetes vitaminokat a mesterségesekkel szemben. A gyümölcsökben található vitaminok jobb hatást fejtenek ki.
  1. A cink felveszi a harcot az anyagcsere-folyamatok során keletkező káros anyagokkal, gondoskodik a sejtmegújulásról: szebb lesz tőle a hajunk, a körmünk, a bőrünk és gyorsabban gyógyulnak a sebek, sőt, serkenti a spermium- és a petesejt-termelődést is. A húsokban, a tojásban, a tejben és a sajtokban különösen sok cink van.
  1. Vigyen be szervezetébe elegendő magnéziumot. A magnézium gátolja a neurotranszmitterek (adrenalin, noradrenalin) kalcium által indukált kiáramlását, aminek során csökken az idegsejtek ingerelhetősége. Ha Ön gyakran sportol, több magnéziumra van szüksége. Az ajánlott napi beviteli mennyiség maximum 350 mg.
  1. Fogyasszon rendszeresen gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonaterméket! Ezek olyan ballasztanyagokat tartalmaznak, melyek teltségérzetet okoznak, és segítik az emésztést, valamint csökkentik a vastagbélrák, a cukorbetegség, a szívinfarktus és az érelmeszesedés kialakulásának esélyét.

Jácint